Oogstjaar 2016 – Frankrijk

2016 zorgt voor heel wat commotie. In wijnregio’s zoals Bourgogne, Champagne en de Loire is heel wat kommer en kwel door klimaatomstandigheden. Voorjaarsvorst en hagel zorgen voor heel wat hoofdbrekens.

Kwalitatief komt het in orde, het najaar was bijzonder genadig, maar kwantitatief is er vooral in Bourgogne en Chamapgne een daling.

Schaarste heeft altijd invloed op de prijzen. In Chamapgne kan men terugvallen op de reserves maar in Bourgogne wordt 2016 schaars.

Bordeaux doet het dan weer heel goed. Een beter opbrengstresultaat dan 2015 met excellente oogstomstandigheden. De wijnbouwers hebben hun werkt goed gedaan, de oenologen in de wijnkelder moeten het nu verder waarmaken.

Lees het volledig artikel uit Decanter met de link hieronder.

Bron: French wine harvest one of smallest for 30 years – Decanter

België maakte nog nooit zoveel wijn als vorig jaar | De Tijd

De wijnproductie is vorig jaar in ons land verdubbeld naar 1 miljoen liter.

Dat lijkt al veel maar de komende jaren kan dit getal verdubbelen.

Er zijn heel wat startende wijndomeinen die nog geen of minimaal rendement behaalden in 2015. Vooraleer een wijndomein voor de volle 100% rendeert ben je al gauw 6 à 7 jaar bezig.

2016 wordt niet zo uitbundig in kwantiteit als 2015, er waren heel wat problemen met ons wisselvallig klimaat en bijhorende schimmelinfecties, maar door het zeer goede najaar wordt de kwaliteit weer uitzonderlijk goed.

In elk geval, de groei zit erin. Cheers, op de Belgische wijnbouw!

Bron: België maakte nog nooit zoveel wijn als vorig jaar | De Tijd

Wijn voor het Etiket – meer dan je denkt 

Het stijgende succes van e-commerce, big data algoritmes en de alomtegenwoordige beeldcultuur tonen “verpakking” als belangrijk onderdeel van het verkoopsucces.

Apple investeert in de verpakking en de voorstelling van zijn producten.
Het is een essentieel onderdeel van de Apple ervaring.

“…the packaging is perceived to be part of the product and it can be difficult for consumers to separate the two (the concept of gestalt).”
Uit European Journal of Scientific Research

Waarom zou het voor wijn anders zijn?

Wijn drinken is meer dan de inhoud van de fles. Het is een beleving van een bijzonder moment, met familie of vrienden, in een sfeer van gezelligheid. Waarom zou die fles diezelfde gezelligheid niet uitstralen?

De doelgroep en het prijssegment afstemmen met fles, etiketontwerp en afsluiting is een essentieel onderdeel van het proces van wijn maken en verkopen.

 

Bron: Wine Label Design Is More Important Than You Think – Eater

Tertiair aroma. Waar komt het vandaan?

Ooit al afgevraagd wat er gebeurt al je een fles 10 jaar in je kelder laat liggen?

“CYP76F14” heeft het gedaan. Lees verder hieronder.

Bron: Researchers discover what makes old wine smell

Wijn en E-commerce: hoe gaat dat? 

Wijn is een bijzonder product. Niet omdat het elitair of onbekend is maar vooral omdat mensen het liefst eerst proeven en omdat veel overheden de verkoop van alcoholhoudende producten willen controleren.

De vraag of Amazon de wijnhandel gaat overnemen is zeer relevant. Een mastodont van dit formaat kan alles verkopen. Maar of je liever bij Amazon koopt of op een andere site is maar de vraag.

Hoe maak je het verschil?

De beleving is uitermate belangrijk. Naast een correcte, informatieve website, annex webshop, zijn proefevents een absolute must. Contact met het product, met mensen die het domein kennen of met de wijnmaker of -maakster zelf zijn een boost voor het vertrouwen in het product.

En daar draait het bij e-commerce heel vaak om. Vertrouwen in het product, de service en de financiële afwikkeling.

 

Lees hieronder het artikel in Meininger’s Wine Business International.

Bron: Will Amazon kill wine retail? The great debate. | meininger.de

Lectori Salutem